Czas czytania:6 minuta, 29 sekundy

Czy hydrauliczny układ wspomagania kierownicy jest nadal w doskonałym stanie? Czy występuje problem z olejem wspomagania układu kierowniczego? Skąd w ogóle będziesz wiedzieć, że coś jest nie tak z tym krytycznym elementem pojazdu? 

Przede wszystkim należy zauważyć, że nie wszystkie problemy z układem kierowniczym wynikają z problemów z samym układem kierowniczym, który składa się z koła kierownicy, drążków kierowniczych, zębatki, kolumny i reszty.

Najczęściej to, co wydaje się być problemem z układem kierowniczym, jest powiązaną częścią, która wpływa na układ kierowniczy lub utrudnia prawidłowe kierowanie. 

Aby dać ci dobre wyobrażenie o tym, na co należy uważać, oto niektóre z najczęstszych oznak problemów z układem kierowniczym lub powiązanych z nim problemów.

Wibracje kierownicy i drżenie pojazdu 

Nie powinno być żadnych stałych wibracji odczuwalnych na kierownicy, a pojazd nie powinien w ogóle drżeć, z wyjątkiem jazdy po podmytych drogach żwirowych. Jeśli zauważysz występowanie któregokolwiek z tych dwóch objawów, prawdopodobnie coś jest nie tak z układem kierowniczym.

Hydraulicznego układu wspomagania
Jeśli kierownica wibruje, prawdopodobnie coś jest nie tak z układem kierowniczym

Twój samochód może sprawiać wrażenie, jakby się trząsł lub możesz odczuwać wibracje na kierownicy z powodu zużytych drążków kierowniczych. Zgodnie ze swoją nazwą, drążki kierownicze są częściami, które łączą zębatkę kierowniczą lub przekładnię kierowniczą ze zwrotnicami przymocowanymi do kół i piast kół. 

Jednak każdy z tych stanów może być również wynikiem opony z wybrzuszeniem lub opony wymagającej wyważenia. Innymi częstymi przyczynami są oszklone lub wypaczone tarcze hamulcowe oraz nierównomierne zużycie klocków hamulcowych. To samo może się zdarzyć, jeśli pojazd wymaga wkrótce wyrównania kół. 

Przeczytaj także następny artykuł: Kupuj kaski motocyklowe w mądry sposób

Żyje się tylko raz, a jeśli jesteś zapalonym motocyklistą, ostatnią rzeczą, jakiej chcesz, jest narażanie swojej ochrony i bezpieczeństwa. Dlatego ważne jest, aby zaopatrzyć się w najlepsze kaski motocyklowe, które zapewnią Ci bezpieczeństwo w momencie, gdy wjedziesz na otwarte drogi.

Nierówna kierownica

Problem może dotyczyć podzespołu hydraulicznego układu wspomagania kierownicy, jeśli kierownica jest niestabilna, ponieważ można łatwo wykonywać ruchy do przodu i do tyłu, nawet jeśli nie zmieniasz kierunku jazdy. 

Hydraulicznego układu wspomagania
Luźne i zużyte drążki kierownicze to jedna z przyczyn niechlujnej kierownicy

Najbardziej potencjalnymi przyczynami tego problemu są znacznie poluzowane i zużyte drążki kierownicze lub nawet zużyta przekładnia kierownicza. W normalnych warunkach powinieneś odczuwać jedynie responsywną kierownicę, która pozostaje wycentrowana nawet podczas ruszania na prostym odcinku drogi. Luz w kierownicy powinien być minimalny lub zerowy. 

Samochód unosi się nad nierównościami drogi

Jazda samochodem powinna być komfortowa, ale nie zbyt wygodna. Jeśli podczas jazdy występują nierówności na drodze, a pojazd podskakuje jak na trampolinie lub unosi się jak łódź na falach, niekoniecznie przyczyną jest układ kierowniczy, ale prawdopodobnie zużyte amortyzatory lub kolumny zawieszenia. Zużyte amortyzatory i kolumny mogą jednak prowadzić do potencjalnie niebezpiecznych problemów podczas kierowania pojazdem. 

YouTube video
Odkrywanie tajemnicy niechlujnego kierowania i kołysania się na drodze – ważne przypomnienie, aby zawsze zachować czujność podczas kontroli pojazdu!

Za każdym razem, gdy pokonujesz zakręty, szczególnie te ostre, ciężar pojazdu odchyla się od zakrętu, od opon drugiej strony. Hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego i zawieszenia ma na celu przeciwdziałanie przenoszeniu ciężaru w celu utrzymania przyczepności. 

Amortyzatory i rozpórki mają kluczowe znaczenie dla tego procesu. Oznacza to, że chociaż niekoniecznie są one bezpośrednią częścią układu kierowniczego, nadal są ze sobą połączone. Jeśli amortyzatory i rozpórki są już stare, należy je jak najszybciej wymienić. 

Trudno obracająca się kierownica

Wspomaganie kierownicy jest powszechne w większości SUV-ów, samochodów osobowych i ciężarowych spotykanych obecnie na drogach. Pompa hydrauliczna, w niektórych modelach wyposażona w silnik elektryczny, pomaga kierowcy w obracaniu opon podczas skręcania kierownicą. 

Oldschoolowe pojazdy z minionych epok nie miały tej konkretnej funkcji, co utrudniało kierowanie nimi. Samochód wyposażony we wspomaganie kierownicy byłby również niezwykle trudny do kierowania, gdyby nie było wspomagania.

Jeśli trudno jest obrócić kierownicę, coś może być nie tak z układem wspomagania kierownicy. Niska ilość oleju lub płynu wspomagania układu kierowniczego w zbiorniku może zmniejszać wspomaganie i może wskazywać na wyciek. 

Innym potencjalnym winowajcą jest zerwany lub zużyty pasek serpentynowy lub uszkodzona pompa wspomagania układu kierowniczego. Przyczyną może być również przepalony bezpiecznik lub uszkodzony silnik, jeśli pojazd jest wyposażony w elektryczne wspomaganie kierownicy. 

Odgłosy podczas obracania kierownicą

Usłyszenie nienaturalnych i głośnych dźwięków dochodzących z pojazdu może być niepokojące i wręcz alarmujące. Jeśli obracasz kierownicą i słyszysz piszczący lub skrzeczący dźwięk, hałas ten może mieć coś wspólnego z układem kierowniczym. 

Przyczyną może być uszkodzona pompa wspomagania układu kierowniczego lub niski poziom oleju wspomagania układu kierowniczego, a także zużyty pasek serpentynowy. W przypadku odgłosów zgrzytania, coś musi być nie tak z przekładnią kierowniczą. Górne łożyska amortyzatorów mogą być już zużyte, jeśli słychać ciche skrzypienie. 

Bulgoczący lub pieniący się płyn do wspomagania układu kierowniczego

Olej do wspomagania układu kierowniczego jest półprzezroczysty i często ma czerwonawy odcień. Nie powinien być nieprzezroczysty ani ciemny, nie powinien też się pienić. Jeśli podczas sprawdzania zbiornika pompy zauważyłeś pęcherzyki lub pienienie, możliwe, że w układzie występuje wyciek i należy go natychmiast naprawić. 

Możliwe jest również, że płyn jest już stary i wymaga wymiany. Płyn do wspomagania kierownicy często zawiera środek przeciwpieniący jako dodatek, który może zanikać wraz z wiekiem. W układzie może również występować wilgoć, jeśli zauważysz mleczny wygląd płynu. W takim przypadku należy wypłukać płyn, aby rozwiązać problem. 

Kierownica ślizga się podczas skręcania

Niektórzy kierowcy często narzekają, że opony odmawiają posłuszeństwa po obróceniu kierownicy, tak jakby kierownica miała martwą strefę, w której nie ma żadnego efektu. Nie jest to normalna rzecz i nie powinieneś w ogóle prowadzić samochodu, jeśli tak jest.

Pocieszające jest jednak to, że nie jest to częsty problem. Jeśli jednak zauważysz, że Twój samochód nie obraca się za każdym razem, gdy skręcasz kierownicą lub nie prostuje się z powrotem po skręceniu, może być konieczna wymiana lub naprawa przekładni kierowniczej. 

Jeśli zauważysz którykolwiek z powyższych problemów z hydraulicznym wspomaganiem układu kierowniczego, zabierz swój samochód do wykwalifikowanego mechanika w zaufanym warsztacie. 

Podobne posty z tej samej kategorii:

Previous post Korzyści ze zniszczonego lub niedocenianego zakładu
Next post Dlaczego warto zaopatrzyć się w ochronę bagażnika Bootector?